tiistai 15. marraskuuta 2016

Talvi, vanha lempivuodenaikani!

Talvi on täällä! Lunta, lunta, lunta ja avanto! Lunta on tullut paljon ja koko viime viikon sekä tämän viikon alun olen saanut nauttia talvesta. Miten voikaan pieni ihminen nauttia kaikesta valkeudesta ja kylmyydestä. Rakas joulupukki tuothan minulle ennakkoon sukset!




Olen aina pitänyt talvesta, mutta sen merkitys länsirannikolla asuneelle ei ole ollenkaan sama kuin muualla suomessa. Lounais-Suomen talvet ovat pääasiassa viimevuosina olleet mustaa loska-aikaa alusta loppuun asti. Muutama talvinen ja luminen päivä tai ehkä jopa viikko saattaa toki loska-aikaan sisältyä. En ole viimevuosina hiihtänyt, luistellut tai muutenkaan harrastanut talvilajeja, kuin satunnaisilla visiiteillä pohjoiseen tai Keski-Suomeen. En siis myöskään omista suksia, tai juuri muitakaan talvivälineitä. Samalla olen surukseni alkanut vihata talven märkää synkkyyttä.


Talvi saapui ja olen innoissani siitä, että tänä talvena saan viettää oikeita lumihetkiä. Lumihetkiin kuuluu ainakin talviretkeily, niin etelässä, kuin pohjoisessakin ja erityisesti kaksi hiihtovaellusta. Lisäksi siihen kuuluu yöpymisiä ulkona teltassa ja lumiluolassa, hiihtoa ja ahkion vetoa sekä talvikalastusta ja retkiluistelua. Viimeviikolla aloitimme jo lumikenkäilyn, ja sain sukset testattavaksi. Kunnon talvikelit innostavat ulos ja muistan taas miksi olen talvesta aina pitänyt. Mikä on sun lemppari talvitekemistä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti